Komendant Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej realizuje niżej wymienione projekty dofinansowane przez Unię Europejską, tj:
-
projekt FAMI.03.01-IZ.00-0001/24 „Organizowanie powrotów przymusowych oraz powrotów dobrowolnych”;
-
projekt FAMI.03.01-IZ.00-0003/24 „Wzmocnienie kompetencji i kwalifikacji w obszarze powrotów”;
-
projekt FAMI.01.01-IZ.00-0002/24 „wzmocnienie infrastruktury i procedur azylowych”.
Beneficjentem projektów jest Komendant Główny Straży Granicznej. Projekty są współfinansowane ze środków Funduszu Azylu, Migracji i Integracji na lata 2021-2027.
FAMI.03.01-IZ.00-0001/24 „Organizowanie powrotów przymusowych oraz powrotów dobrowolnych”
W ramach ww. projektu w Warmińsko-Mazurskim Oddziale Straży Granicznej podejmowane są działania merytoryczne w ramach kosztów bezpośrednich obejmujące niżej wymienione działania:
- Transport i utrzymanie w związku z realizacją działań projektowych w W-MOSG,
- Doposażenie pomieszczeń zakwaterowania i obsługi cudzoziemców w W-MOSG,
- Zakup materiałów zużywających się w W-MOSG,
- Usługi na rzecz cudzoziemców w procedurach administracyjnych (usługi medyczne, tłumaczenia, itp.) w W-MOSG,
- Utrzymanie strzeżonego ośrodka dla cudzoziemców w W-MOSG,
- Przebudowa budynku nr 18 oraz zagospodarowanie terenu w obrębie budynków nr 7, 8 i 9 na potrzeby Strzeżonego Ośrodka dla Cudzoziemców w Kętrzynie,
- Przebudowa parteru budynku nr 48 w m. Kętrzyn na potrzeby osób zatrzymanych,
- Budowa Placówki SG w m. Olsztyn.
Grupą docelową projektu są:
a) obywatele państw trzecich, którzy nie spełniają bądź przestali spełniać warunki wjazdu i pobytu na
terytorium państwa członkowskiego UE i wobec których wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie zobowiązania cudzoziemca do powrotu na podstawie art. 302 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach i którzy otrzymali decyzję o zobowiązaniu do powrotu,
b) obywateli państw trzecich nielegalnie przebywający na terytorium Państwa Członkowskiego UE, tj.
terytorium RP i którzy na podstawie dwustronnych umów lub porozumień zostaną przekazani do innego Państwa Członkowskiego UE na podstawie art. 303a ustawy o cudzoziemcach,
c) obywatele państw trzecich, którzy nie otrzymali jeszcze ostatecznej decyzji odmownej w sprawie swojego wniosku o zezwolenie na pobyt czasowy, legalny pobyt lub przyznanie ochrony międzynarodowej w państwie członkowskim i którzy mogą zdecydować się na dobrowolny powrót (z zastrzeżeniem art. 334 Ustawy o cudzoziemcach, tj. cudzoziemiec musi posiadać decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o odmowie nadania statusu uchodźcy lub umorzeniu postepowania o ochronie międzynarodowej. Jeżeli otrzyma taką decyzję może ubiegać się o pomoc w dobrowolnym powrocie).
Celami projektu są:
- zapewnianie jednolitego stosowania dorobku prawnego Unii i priorytetów politycznych dotyczących infrastruktury, procedur i usług,
- wspieranie zintegrowanego i skoordynowanego podejścia do zarządzania powrotami na poziomie Unii i państw członkowskich, do rozwijania zdolności w zakresie skutecznych, godnych i zrównoważonych powrotów oraz ograniczenia czynników zachęcających do migracji nieuregulowanej,
- wspieranie wspomaganych dobrowolnych powrotów, poszukiwania rodzin i reintegracji, przy jednoczesnym poszanowaniu najlepszego interesu dziecka.
Rezultatem realizacji działań projektowych będzie:
- udzielone wsparcie działań powrotowych poprzez identyfikację obywateli państw trzecich, wydanie dokumentów podróży, organizację podróży,
- zapewniona obywatelom państw trzecich opieka medyczna, psychologiczna i językowa oraz udzielone wsparcie materialne, zakwaterowanie oraz wyżywienie, jak również doradztwo i pomoc reintegracyjna,
- doposażenie pomieszczeń w sprzęt i urządzenia, podnoszące standard istniejącej infrastruktury służącej zakwaterowaniu, przyjmowaniu lub zatrzymywaniu cudzoziemców,
- rozbudowana i zmodernizowana istniejąca infrastruktura SG służąca przyjmowaniu, pobytowi (strzeżone ośrodki SG) lub detencji obywateli państw trzecich,
- wybudowane i wyposażone obiekty służące wzmocnieniu zdolności SG w kluczowych aglomeracjach miejskich w zakresie zwalczania nielegalnej migracji,
- rozbudowana i udoskonalona baza szkoleniowa SG przeznaczona do prowadzenia szkoleń rozwijających kwalifikacje przedstawicieli SG oraz służb Państw Członkowskich i Państw Trzecich.
Ponadto, rezultatem projektu będzie osiągnięcie przez Wnioskodawcę założonych wskaźników projektu.
Całkowita wartość projektu FAMI.03.01-IZ.00-0001/24 „Organizowanie powrotów przymusowych oraz powrotów dobrowolnych” wynosi 186 445 007,00 PLN, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 139 833 755,25 PLN.
FAMI.03.01-IZ.00-0003/24 „Wzmocnienie kompetencji i kwalifikacji Straży Granicznej w obszarze powrotów”
W ramach ww. projektu Warmińsko-Mazurski Oddział Straży Granicznej realizuje warsztaty z zakresu pogłębienia współpracy instytucjonalnej Warmińsko-Mazurskiego OSG z jednostkami administracji rządowej i terenowej w obszarze przeciwdziałania nadużyciom w procedurach legalizujących pobyt i pracę obywateli państw trzecich na terytorium RP oraz państw członkowskich Strefy Schengen.
Grupą docelową projektu są pracownicy i funkcjonariusze Straży Granicznej oraz personel innych podmiotów zaangażowanych w operacje powrotowe.
Celami projektu jest:
1. Rozwijanie profesjonalnych kompetencji i kwalifikacji funkcjonariuszy, pracowników cywilnych Straży Granicznej oraz personelu innych podmiotów zaangażowanych w operacje powrotowe w zakresie przygotowania i prowadzenia operacji powrotowych,
2. Zarządzanie procedurami i ich wdrażaniem (szkolenia językowe i specjalistyczne, w tym szkolenia tematyczne: komunikacja międzykulturowa, antydyskryminacyjna, wrażliwość na potrzeby osób z grup wymagających szczególnego traktowania),
3. Szkolenia z zakresu czynności weryfikacyjno-kontrolnych podczas prowadzanych kontroli legalności pobytu oraz kontroli legalności zatrudnienia OPT na terytorium RP.
Opis rezultatów projektu:
Organizowanie szkoleń z zakresu przygotowania i przeprowadzania działań powrotowych wobec nielegalnych migrantów przyczynia się do pogłębienia wiedzy funkcjonariuszy, pracowników Straży Granicznej w tym zakresie, a tym samym do wzmocnienia efektywności działań mających na celu regulowanie sytuacji nielegalnych migrantów. W przypadku, gdy zalegalizowanie pobytu nie jest możliwe, a nie istnieją przesłanki do udzielenia cudzoziemcowi ochrony z powodu grożących mu ewentualnych prześladowań w państwie pochodzenia, najlepszym rozwiązaniem dla niego jest
zorganizowanie mu powrotu. Organizacja powrotu powinna być sprawna, przygotowana w oparciu o przepisy prawa, a sam powrót cudzoziemca powinien być zorganizowany z pełnym poszanowaniem godności cudzoziemca, tak by jego powrót nie stał się źródłem frustracji - do tego celu niezbędna jest fachowa wiedza w tym zakresie oraz wypracowanie odpowiednich metod postępowania.
W ramach projektu planuje się organizację i udział w kursach specjalistycznych/szkoleniach/ warsztatach mających na celu podniesienie jakości prowadzonych postępowań administracyjnych skutkujących organizacją powrotu cudzoziemca, podniesienie jakości obsługi cudzoziemców oczekujących na realizację decyzji o zobowiązaniu do powrotu oraz przygotowywanych działań powrotowych. Organizowane będą szkolenia, które swoim zakresem obejmować będą komunikację międzykulturową, praktyczne aspekty realizacji przez funkcjonariuszy SG działań powrotowych wobec cudzoziemców oraz z zakresu czynności weryfikacyjno-kontrolnych podczas prowadzanych kontroli legalności pobytu oraz kontroli legalności zatrudnienia OPT na terytorium RP. Ponadto, planuje się przeprowadzenie kursów językowych na różnych poziomach z wybranych języków, którymi posługują się cudzoziemcy.
Zakupione zostaną materiały wykorzystywane bezpośrednio do szkoleń.
Całkowita wartość projektu FAMI.03.01-IZ.00-0003/24 „Wzmocnienie kompetencji i kwalifikacji Straży Granicznej w obszarze powrotów” wynosi 3 700 000,00 PLN, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 2 775 000,00 PLN.
FAMI.01.01-IZ.00-0002/24 „Wzmocnienie infrastruktury i procedur azylowych”
W ramach ww. projektu w Warmińsko-Mazurskim Oddziale Straży Granicznej podejmowane są działania merytoryczne w ramach kosztów bezpośrednich obejmujące niżej wymienione działania:
- Transport i utrzymanie w związku z realizacją działań projektowych w W-MOSG,
- Doposażenie pomieszczeń zakwaterowania i obsługi cudzoziemców w W-MOSG,
- Zakup materiałów zużywających się w W-MOSG,
- Usługi na rzecz cudzoziemców w procedurach administracyjnych (usługi medyczne, tłumaczenia, itp.) w W-MOSG.
Grupą docelową projektu są:
- Cudzoziemcy wnioskujący o ochronę międzynarodową,
- Cudzoziemcy przekazywani z RP oraz przyjmowani do RP w ramach procedury Dublin III.
Celami projektu jest:
- Bieżąca płynna obsługa obywateli państw trzecich składających wniosek o udzielenie ochrony,
- Poprawa zdolności administracyjnych i dostosowywanie ich do potrzeb obywateli państw trzecich,
- Poprawa warunków przyjmowania obywateli państw trzecich, w tym zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia oraz świadczenie wsparcia, np. materialnego, pomocy medycznej, psychologicznej, językowej, itp., ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wrażliwych.
Rezultatem realizacji działań projektowych będzie:
- zapewniona obywatelom państw trzecich opieka medyczna, psychologiczna, psychiatryczna i językowa oraz udzielone wsparcie materialne, zakwaterowanie, transport oraz wyżywienie,
- doposażenie pomieszczeń w sprzęt i urządzenia, podnoszące standard istniejącej infrastruktury służącej przyjmowaniu, zakwaterowaniu i obsłudze cudzoziemców.
Całkowita wartość projektu FAMI.01.01-IZ.00-0002/24 „Wzmocnienie infrastruktury i procedur azylowych” wynosi 35 535 937,00 PLN, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 26 651 952,75 PLN.
„Wyłączna odpowiedzialność za wyrażone opinie spoczywa na autorze i Komisja Europejska oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ponoszą odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji”.